2009. július 14., kedd

Süni születésnapi tokajis tortája

Most aztán összekaphattam magam és a fakanalam hírtelen annyi lett a sütni-főznivaló. Nemcsak azért, mert így nyár közepén dúskálunk a finom gyümölcsökben és ha máshol nem az erkélyen grillezni is tudunk, hanem mert süninek születésnapja volt. Egy évvel idősebb lett és ebből az alaklomból esedékessé vált egy torta a kollégák vendégüllátásához. Sokáig gondolkodtam, hogy mit süssek. Nem akartam a „szokásos” almaboros tortát készíteni. Végül egy olasz desszertboros tortareceptet alakítottam át szép magyarosra, azaz szép egyszerűen Marsala helyett Tokajit tettem a krémjébe.


Hozzávalók
7 tojás
230 g cukor
75 g liszt
75 g étkezési keményítő
25 g kakaó
3 csapott tk sütőpor
650 g mag nélküli szőlő
1 cs színtelen tortazselé
250 ml világos szőlőlé
5 levél zselatin (én biztos, ami biztos 1 l folyadékhoz szükséges mennyiséget tettem bele)
600 ml habtejszín (egy kicsit több sosem árt alapon nálam 700 ml)
100 ml Tokaji Szamorodni vagy esetleg Aszu
5 rúd vanília
1 cs vaníliás cukor (Bourbon)
2 cs habfixálókakaó dekoráláshoz


Először 4 tojás fehérjét 4-5 ek vízzel kemény habbá vertem. Majd 150 g cukrot habosra vertem a tojások sárgájával és belekevertem felváltva a liszt, keményítő, kakaó, sütőpor keverékét és a tojásfehérjét. Egy 26 cm átmérőjű tortaformában 30-35 perc alatt 175 °C-on megsütöttem (légkeveréssel 150 °C is elég).
Miután kihűlt a tészta kivettem a formából és három rétegre vágtam fel, hogy szépen megtölthessem. Az alsó réteget rátettem a tortahordozóra és köré újra körézártam a sütőforma gyűrűjét, hogy a fél kiló szép alaposan megmosott szőlőszem, amit ráöntöttem, nehogy elguruljon. A szőlőszemeket a szőlőlével és 2 ek cukorral elkészített és kicsit kihűtött tortazselével rögzítettem és hozzáláttam a krém elkészítéséhez.
Ha zselatinnal kell dolgoznom, mindig azon reszketek, hogy megkössön. Nagy félelmemben rögtön dupla mennyiségű zselatin beáztatásával kezdtem. 200 ml tejszínt a vaníliarúdból kikapargatott vaníliával és a Tokajival felfőztem. Közben a maradék 3 tojás sárgáját 50 g cukorral habosra kevertem és a forró tejszínes, boros masszához kevertem. Mindezt közepes hőmérsékleten állandóan kevergetve addig főztem, amíg egy picit elkezdett besűrűsödni. Az egészet egy tálba ötnöttem és a kinyomott zselatinlapokat belekevertem és a zselésedés kezdetéig hűlni hagytam. 100 ml tejszínt és tojásfehérjéket külön-külön felvertem és óvatosan a kihűtött krémhez kevertem. A krém kb. 1/3-át a szőlőszemekre kentem és befedtem a második réteg tésztával. Erre jött a maradék krém és az utolsó réteg tészta. Az egész művet éjszakára a hűtőbe tettem és másnap reggel a maradék 400 ml tejszínből, vaníliás cukorból és 2 csomag habfixálóból készült kemény habbal befedtem. Ezt aztán tetszés szerint lehet dekorálni. Én csak egy kis kakaót szórtam a tetejére és néhány szőlőszemet tettem még rá. A kollégák örültek és a torta gyorsan elfogyott :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése